наБира оптимисти

Вчера едно много интересно събитие на Съюза на пивоварите ме подтикна да се замисля за всякакви неща свързани с любимата хмелна напитка: от това колко полезни (не само за настроението) са хмелът, малца и бирената мая; през факта, че по нашите ширини бира има още от древни Тракийски времена до националната ни слабост към кехлибарената напитка като средство за освежаване и отмора. Все пак изразът “трябва да се видим на по бира” (познат и във вариацията “Кога ще пием бира с теб?”) е също толкова важна част от социалния ни речник, колкото в други страни са “Ще излезем ли на кафе/да обядваме заедно/да се видим на aperitivo (в италианския вариант) някой път?”.

Нещо интересно, което забелязвам в последно време е например тенденцията все по-популярни да стават леките плодови вкусове (макар и все още да няма любимaта черешова бира Kriek). Загорка Fusion и лимонено-грейпфрутовите вариации на различните марки бира са чудесен избор: не само за търсещите по-леки като вкус питиета, но и за любителите на тежки бири, които обаче си имат и своите ангажименти като шофьори след приятелските събирания.

Oще по-интересна тенденция обаче е стремежът да се разграничат много генерално посланията на различните марки- дори (а може би: най-вече) тези, които имат общ производител. Преди години в рекламите имаше много малко вариации по темата: да, имаше знакът за А-стика, звукът на ШШШШуменско и скандалното за всички досадни феминистки послание “Мъжете знаят защо”. Като цяло обаче рекламните послания освен по слоган не можеха много да се различат: всички съдържаха весела компания, някоя хубава девойка за цвят,  жадно стичаща се бирена капчица…И така в безброй вариации на едно и също нещо.

Днес обаче, всяка бира започва да придобива все по-отчетлив (ако не вкус, то поне) образ.
Загорка вече е Нещо специално. Визията им не може да бъде сбъркана по никакъв начин с тази на друга (българска) бира. Колкото и неясно, загатнато и странно да е посланието на видео-клиповете, независимо дали ти харесва много или си мислиш “Ама какво по дяволите?!”, едно е сигурно: запомняш рекламата. Защото е различна. Защото не просто си изконсумирал образа, а си се замислил поне за малко: ама какво става тук?
Шшшуменското си запази Кръстьо Лафазанов, който винаги предизвиква усмивка, а пък и вече след толкова години си стана запазена марка. Само дето вече не чуваш всеки път Шшшшшуменско, I Лъв You. Рекламата, в която имаше закачка с Facebook и социалните мрежи беше най-оригиналното и свежо попадение, но ретро-клипът на Каменица по това време малко разми нещата, въпреки че беше като лошо Deja vu.
И като стана дума за Каменица: за разлика от Загорка, тя поддържа подчертано достъпен и неангажиращ профил. Винаги в рекламите й има отборна работа, няколко приятели и забавна социална ситуация: от гледане на мач върху самия блок, през спешна спасителна операция за спрелия хладилник, до изпуснат на земята рок фен… Каменица крещи от всякъде, че е една достъпна напитка за теб и твоите приятели.
 

Най-големият скок в рекламната си стратегия в последно време, според мен направи Ариана. Липсващият Мариян така и никога не успя да ме спечели, макар че беше учебникарски пример за привличане на внимание. Новата реклама за полу-пълните чаши, обаче е наистина страхотна. Много семпла, но с много силно и забавно поднесено послание. Особено за безнадеждни оптимисти като мен тя е глътка свеж въздух с много казани истини: стига наистина сме гледали в полу-празната си чашка и(ли) паничка. Малко вяра, малко положителна нагласа и най-вече: чувство за хумор и по-малко мрънкане за проблемите са послание, което наистина остава дълго. Защото те грабва на ниво, което е доста различно от консуматорското.

Напълно полу-сериозна съм.

Advertisements

2 thoughts on “наБира оптимисти

  1. В бирата е истината ако мога така да променя твърдението за виното.Бирата е изцяло натурален продукт(поне така би трябвало да е)

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s