The next big thing

Кое ще е голямото ново нещо в онлайн комуникациите през 2014 година? 

Преди няколко дни Камелия ме покани да участвам в блог щафета за УниКредит Булбанк на тази интересна тема и дълго се чудих как от тенденциите в тази динамична област да се отличи само едно по-мащабно като влияние и значение Next big thingПонеже до голяма степен съм под влиянието на автори като Стивън Джонсън, съм склонна да вярвам, че едно от най-големите предимства на съвременните технологии (и онлайн комуникациите) е безпрецедентният досега достъп до огромни количества информация, които могат да бъдат използвани за редица комерсиални, научни и любителски цели и по този начин да помагат за генерирането на нови, breaktrhough идеи.

Информацията е сила е клише, което не е напълно вярно. Или по-скоро не е напълно точно: важно е как тази информация ще бъде използвана в стратегическо отношение и дали може да бъде извлечен максимума от нея. От тази гледна точка смятам, че The next big thing e целенасоченото използване на онлайн комуникациите за целите на т.нар Crowdsourcing . Използването на множество независими източници на мнение и информация за генериране на успешни нови идеи. Всичко това- в контекста на добиващия все по-голяма популярност Адаптивен маркетинг. Но да започнем отначало…

Терминът crowdsourcing е измислен от Марк Робинсън, редактор в Wired Magazine, който още през далечната (вече) 2005 година обръща внимание на тенденцията компаниите да аутсорсват работа към индивидуални клиенти или групи от хора (crowd: тълпа, множество): от най-простички стъпки като обявяване на награда в конкурс за интереси идеи до директно въвличане на потребители в процеса на подобряване на продуктите. 

Така crowd се слива с (out)sourcing и възниква новият термин, който през последните години не само добива популярност, но и става напълно необходим в новата бизнес реалност, в която старите маркетингови похвати отстъпват на засилващата се сила на потребителското мнение, което определя решенията за покупка, много преди да стъпим в магазина. Както казва Боб Пиърсън в Pre-Commerce прочетените мнения на други потребители, на чиито вкус и преценка имаме доверие могат да бъдат много по-ефективна (или по-унищожителна) реклама за даден продукт от всички усилия на рекламния и маркетингов отдел.

Хората вече не искат да са част от безличния масов таргет, вкойто ги превръща в клиширано общо кратно от потребности и търсене. Вече всичко може да се персонализира: от модела Converse или Nike, с който си обут, през панела на телефона ти до хората, с които ще летиш в самолета (KLM предлагат приложение, с което можеш да свържеш профила си във Facebook или LinkedIn и да избереш до какви хора предпочиташ да (не) седиш).

Клиентът вече не иска да е част от огромна унифицирана таргет група. Той иска да получава нещата, които на Него му харесват и колкото по-склонни са компаниите да взимат предвид индивидуални идеи и предпочитания, толкова по-голям е шансът да привлекат внимание и положителни реакции, вместо да се слеят с и без това пренаситеният с рекламни послания и марки ежедневен пейзаж.

Чрез crowdsourcing-a се акумулират множество такива предпочитания и идеи, които могат в дългосрочен план да дадат креативна насока за иновации, подобряване на вече съществуващи продукти или R & D в насоки, които компанията дотогава може би не е предполагала, че ще се събуди потребителски интерес. 

Азиатската компания за мебели Muji например дава възможност на клиентите да правят дизайн на собствените си мебели и тези проекти остават в каталога на сайта. Покупките показват, че много от клиентските модели стават по-продавани от оригиналните дизайни на компанията. 


Още по-интересен пример са Victors & Spoils, първата рекламна агенция в света, изградена на принципите на crowdsourcing, която няма щатни служители, а използва база от над  7,000 креативни умове в бранша за Ad hoc проекти и през последните години прави проекти за огромни глобални клиенти като Coca-Cola, Gap, General Mills and Virgin. Този подход съответства напълно на философията на aдаптивния маркетинг, в центъра на който е приспособяването на дейностите към нуждите на клиентите по начина, по който клиентите имат нeобходимост от това, не според предписанията на класическия Outbound marketing. 

Идеите винаги са еволюирали на базата на интеракция между повече хора, на сблъсък на начини на мислене на хора, имащи знания в различен контекст. Компаниите могат да използват този естествен креативен процес като отворят кутията и вместо до рекламния или маркетинговия си отдел се допитат до хората, които реално ползват продуктите и услугите им. Наличието на интернет само засилва експоненциално този процес и дава достъп до безброй нови умове, които да генерират добри идеи.

The future is in using this potential. 

 Предизвиквам Вожда да каже кое е The Next Big thing спорд него.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s