StartUp Next – Ден 1


Тази година темата на осмия StartupNext е growth hacking. Kак да се избегнат всички капани по пътя към разрастване? Как да разберем по-добре нуждите на клиентите и да маркетираме правилно продуктите си? Каква роля има образованието, което университетите дават в бизнес-насочените си специалности? И какво е да си жена в startup екосистемата? Това са само част от изключително интересните теми, които бяха засегнати в първия ден на StartUp Next.

Едно от нещата, които отличиха StartupNext от много подобни събития поне според мен беше доста високото ниво на презентаторите – с едно единствено изключение, ентусиазмът и дар словото на всички си личаха. Особено сега, когато в спомените ми нахлуват някои от доста неловките и отегчителни презентации на събития от последните години, наистина оценявам премерения ритъм, съдържанието и начинът, по който ни бяха поднесени темите на StartUp Next.


 Особено ми хареса и това, че почти не чухме нищо за магически формули и заучени inspirational фрази (едно от нещата, с които ще запомня защо не си струва да помня почти нищо от Digitalk). Напротив, като професионално поле за провал и развитие, startup сцената учи както на вдъхновяващи примери, така и на уроци от гръмки провали. Eдин от най-основните мотиви беше: НЕ се възгордявайте, не се влюбвайте в идеите си, сякаш те са достатъчни, за да постигнете успех. Изобщо насочете вниманието си към това, което трябва да се научи от грешките и слушайте най-вече клиентите (не себе си) и както каза авторът на Startup Owners Manual (от където е взета схемата по-долу) Боб Дорф: “(Най-вече) не питайте майка си, приятелите си и хората, с които спите или искате да спите за тяхното мнение”. 

Питайте хора, които нямат никаква причина да ви хвалят, питайте потребителите на бъдещия ви продукт или услуга, слушайте и търсете как да подобрите това, което правите и да предложите най-доброто нещо спрямо реалните нужди в дадена ситуация- не това, което на вас ви се струва най-гениалната идея.











Eто и най-интересните моменти от основните презентации с директни цитати и доста храна за размисъл. Поне за мен едно от най-полезните неща в това събитие беше, че макар отношението към маркетинга у нас да е все още в рамките на вече отмиращи догми, все повече се говори за user research, за social media listening, за абсолютната промяна в подхода към брандиране, донесена от двустранната комуникация потребител-марка, която се развива все по-динамично благодарение на социалните медии.


Боб Дорф 

Освен, че като видиш Боб не можеш да си мислиш за нищо друго освен Кърт Вонегът и героят му Килгор Траут, да слушаш какво има да каже той е доста заземяващо изживяване. Хората често си представят, че добра идея и ентусиазъм са достатъчни, но истината е, че успехът идва след много провали, много упоритост и много жертви- най-вече на собствено време, защото успехът идва само след къртовски труд, не 1-2 часа отделени за startup идеята след края на редовен работен ден на друго място.


От 650 000 нови бизнеса, които стартират всяка година само 2% успяват да потръгнат и наистина да донесат значима промяна в глобален мащаб. Бизнес плановете на всички изглеждат впечатляващи и магически предвидената печалба ескалира до 6-7 цифрени числа: експоненциално и с постоянство само в посока нагоре. Според Боб Обаче бизнес плановете не са за преподаване в бизнес специалностите, а в департаментите по литература (и по-специално в раздел fiction). 


Има много неща и фактори извън перфектния план, които могат да се объркат и които в крайна сметка се объркват. Затова най-важно преди мечтите за растеж е да  отговориш на въпросите и нуждите, които са не в твоята глава, а в тази на потребителите. “Planning is more often guessing- turn guesses into facts by soliciting the opinion of your customer”.


Девин Хънт (Founder Centric)


Kлючовата дума в презентацията на Девин беше stickiness: как да накараме това, което правим да се “залепи”=да остане в съзнанието и да задържа клиентите ни към идеята/приложението/продукта/услугата, която предлагаме.

Да се направи “по повече от всичко” (дигитален маркетинг, Фейсбук, блогове, реклами и тн) не е стратегия за растеж, а формула за хаос. Както каза и Марвин Лиао (колега на Девин от Founder Centric) За да има ефект маркетинга на продукта, са нужни 1 до 2 основни канала- онези ключовите канали, които най-добре достигат до аудиторията и са най-ефективни. Силно онлайн/офлайн присъствие в 2 най-продуктивни канала ще донесе много по-добър резултат от разпилени усилия в 15 канала, всеки от които с посредствен ефект за бизнеса.

Формула за успеха няма, иначе всички щяха вече да са я използвали. Има обаче 4 ключови елемента, които ако са добре изпълнени дават много по-голям шанс за добро представяне след като вече сме намерили ключовите си канали. За да отбележим растеж в правилната посока, трябва да знаем какво да измерим в маркетинговите си стратегии и как да го измерим правилно. С други думи- колкото и модерни да са viral кампаниите, те са следствие, не цел на добрата маркетинг стратегия, която се върти около 4 основни неща: 
Educate
Inform
Amuse
Inspire



Като цяло StartUp Next постави доста силен акцент на content marketing- на историите, които стартъп компаниите използват, за да наложат имиджа си. Марвин Лиао  допълни идеите за stickiness със съвети как ефективно да се опише продукта/услугата, които нарече language to market fit- правилният начин да се позиционираш сред потребителите, говорейки на техния език. Дори буквално на техния език- със съответния жаргон и начин на изразяване, който обичат (и показват в онлайн рецензиите, които пишат). 

В този дух беше и презентацията на Луиза Хайнрих за ефективните начини за разказване на добра история- една от най-универсалните и стари комуникационни нужди. От другата страна на това, което компаниите могат да разкажат за себе си, пък са историите на потребителите и това, което най-много ги вълнува. За тях говори Елина Желева, предлагайки няколко полезни техники как да забравим за вътрешния ни глас, който казва, че имаме велика startup идея и да проверим колко е велика всъщност като слушаме по-внимателно какво казват потенциалните клиенти и какво би сработило истински добре за тях.


Една от най-интересните презентации беше тази на Салим Вирани (още веднъж- Founder Centric), който говореше за предприемачеството като форма на изобретателност и за това как искайки да създадеш нещо наистина ново и различно не трябва да гледаш какви са наличните “инструменти” за изграждането му. Често трябва да си изобретател и иноватор- сам да създадеш способите и средата, от които има нужда творението ти, за да стане реалност. Както Kraftwerk сами са създали голяма част от техниката, необходима за електронната музика, звучаща в главите им и напълно недостъпна за тогавашните инструментални възможности.

“Don’t constrain your vision with what is available…Hackers built the tools they need”



Жените в света на технологията и стартъпите


И най-забавният панел беше ориентиран към Women in tech/startups, където дискусията се завъртя около въпроса необходими ли са квотите за жени в корпоративния свят, защо е трудно да видиш жени на високите ръководни постове в компаниите и защо само 25% от основателите на стартъпи са от нежния пол.

Напълно съм съгласна с тезата, че няма значение дали си мъж или жена- важно е колко си добър в това, което правиш. Усърдната работа и показването на устойчив характер са ключовият фактор. С три думи: Know your shit 🙂

(Самият факт, че довършвам поста от Rails girls Sofia (събитие насочено изцяло към момичета, които искат да навлязат в основите на програмирането) е достатъчно показателен, че се случват хубави неща и инициативи, чрез които жените могат да покажат, че и те могат 🙂 )

Очаквайте втора част на впечатленията от StartUp Next с гост пост от Радослав Цветанов…

Advertisements

2 thoughts on “StartUp Next – Ден 1

  1. Благодаря за обстойния преглед на първия ден на конференцията. За екипа беше невероятно изживяване, надяваме се програмата наистина да е била релевантна за голяма част от публиката.

    Like

  2. Аз благодаря за интересното събитие: от офиса ми писаха с благодордна завист в петък – определено имаше доста интересни за нас неща 🙂

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s